KultAgora

Venezuelai hajfétis, japánul – 2019 nyarának klipes és zenei toplistája

2019. október 10. - Acsády Pongyor Áron

Szivárványszínű utazás Japánba – svájci űrhajóval. Szorongás a diszkóban – törökül. Ghánai-magyar souldíva, magyar-magyar urbánus mélylélektan. Drámai kocogás az angol tengerparton, vitorlázás a magyar tengeren – angolul. Bábeli válogatás 2019 nyarának legjobb dalaiból és videoklipjeiből. 

2019nyar_border.jpg

Thom Yorke, Ed Sheeran, Goulasch (Slow Village)
Képek forrása: Pitchfork, Independent, Off Média

Haraszti Ádám Projekt, Sena – Beautiful Soul 

Az alapvetően instrumentális jazzben utazó Haraszti Ádám Projekt eddigi egyetlen énekes dalában a leginkább az Irie Maffiából ismert Sena vendégeskedik. A szülési szabadság előtti egyik utolsó alkotásában olyan érzékenyen és szofisztikáltan szól a hangja, ahogy a Barabás Lőrinc Eklektric Strange Night-jában hallhattuk őt, mintegy tíz évvel ezelőtt. Kicsit késésben van, de végül a zenekarvezető-dobos is megérkezik ennek a lélekmelengető neosoul-jazzhop dalnak a stúdiófelvételére.    

She Past Away - Disko Anksiyete

Van egy fényképezőgéped, ami visszavisz a nyolcvanas évekbe. Van egy csajod is, akivel előszeretettel fotózzátok egymást. Még She Past Away koncertre is hajlandó veled eljönni. Ott azonban kapcsolatotok harmonikusságának ellenére is elfog az úgynevezett diszkószorongás. Ugyanis a klasszikus Depeche Mode-New Order hangzás éjsötét reinkarnációja, az erotikusan depresszív török nyelvű dalszöveg és a Radírfej című film főszereplőjére emlékeztető énekes felkavaró orgánuma bármikor csontvázzá változtathat egy-egy pillanatra. 

YUNGBLUD – Parents 

A nem elfogadó idősebb nemzedékeket, elsősorban homofób szülőket célzó Z-generációs dühkitörés a Twenty One Pilots stílusában. YUNGBLUD gondviselői nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy gyermekük viselkedészavaros és homoszexuális különc. A fenyegetésre és megszégyenítésre az erő hangján szól a válasz. Az összeszigszalagozott és fészerbe dobott apuka, a kádba lökött kenyérpirító, illetve a rapper előre megásott sírja láttán egészen biztosan zavarba jönnek az öreg képmutató erkölcscsőszök. 

Shuttle – Japanese Journey

A She Past Away-jel ellentétben a svájci Grégoire Pasquier producer Shuttle nevű projektje a nyolcvanas évekbeli szintizene csillagfényes oldalát idézi meg. Így Japán egy varázslatos retró fantáziavilágként elevenedik meg a dalhoz készült Gróf Balázs-animációban. Neonfényekben villódzó nagyvárosi és sci-fi helyszínek váltakoznak mókás természeti idillekkel. A főszereplők különböző furcsa lények, de leginkább cicák. Egy göndörszőrű szintis kandúr napszemüvegben (még a hangszerének is macskalábai és cickafarka van), két csábos billentyűs macskalány, egy gumilábú japán gitáros és egy lila fejpántos, basszeros cica, valamint a megidézett időszak legnagyobb popikon-gitárhőse, Prince-cica által alkotott zenekar kíséri a szerencsés űrhajótörést szenvedő kalandorcica útját az egyszemű sportos strandpapucsok, logó nyelvű esernyők, gimnasztikázó űrmajmok és az origami unikornis univerzumába. 

A hentes, a kurva és a félszemű - pillanatok a Madonna-életműből

Mindez egy személyben. Fésületlen popszenzáció, megvásárolható szőke cicababa, szemérmetlen provokatőr, spirituális Földanya, érzékeny lelkű stílusikon, könyörtelen divatdiktátor, örökifjú diszkódíva. Bepillantás a 61 éves popkirálynő majd négy évtizede tartó munkásságába 19 album egy-egy dalán keresztül. Avagy 19 ok, amiért biztosan szeretjük Madonnát. Házibuli Madonnával - a '80-as évek -pal került pályafutása során Kócos, rebellis, szexi és fülbemászó.

Devendra Banhart - Kantori Ongaku

A venezuelai Lou Reed egy világbéke-gombról énekel, aminek megnyomásával minden eltűnik, kivéve a Hold. A dal felénél azonban egy szerelmes férfi reménytelen próbálkozásai tűnnek elő a mindent beborító halálszagból. Devendra Banhart soha nem kaphatja vissza kedvesét, de azt, ahogy gyönyörű arcára holdfény vetül, sosem fogja feledni. A Kantori ongaku countryzenét jelent japánul, ennek megfelelően főhősünk a sok-sok hajon és sörényen, valamint a hozzájuk kapcsolódó különös perverzitásokon keresztül végül egy hosszú lófarkas japán asszony megszeretgetéséig jut el. 

(Sandy) Alex G – Hope

A Hope Street egy philadelphiai utcácska, évekig élt itt (Sandy) Alex G énekes-dalszerző a barátaival. A dal egyikükről, Eddie-ről szól, aki reménytelenül túladagolta magát fentanillal (ez ölte meg Prince-t és Lil Peepet is). A halálesetet feldolgozó Hope meglepő természetességgel szól a mai agyondigitalizált zenék világában. A minimalista, mobiltelefonnal felvett videoklipben egy barna koboldbáb járja táncát egy ablakpárkányon. 

Michael Kiwanuka, Tom Misch – Money

Az idei Sziget legtöbb lelki békét sugárzó koncertje Michael Kiwanuka fellépése volt a fesztivál első délutánján. A Money hetvenes évek fülledt funkyzenéit idéző hangzása tökéletes a testek harmonikus egymáshoz súrlódásához, de a kapitalizmus előnyeit és hátrányait boncolgató baráti beszélgetésekhez is. A dalban Kiwanuka képviseli a csillogó élvhajhászatot dicsőítő hangot, Tom Misch erre reagál az antikapitalista hangnemű refrénben és bridge-ben. Kettejük álláspontja közé az új Mark Ronson- és Ed Sheeran-albumon is éneklő YEBBA hamisítatlan diszkós háttérvokálja hozza meg az egyensúlyt. 

Ed Sheeran, Chris Stapleton, Bruno Mars – BLOW 

Michael Kiwanuka után néhány órával a világ jelenlegi legnépszerűbb előadója, Ed Sheeran állt ugyanazon a színpadon. A vegyes fogadtatású koncert a gyengécske hangosítás és az átjáróház-tömegnyomor ellenére is hatalmas élmény volt számomra. Van abban valami báj, hogy egy vörös hajú, szemüveges, egyszálgitáros srác a földkerekség legnagyobb popszenzációja. A BLOW sajnos kimaradt a setlistből, de a Led Zeppelin bombasztikusságát a Lenny Kravitz-féle slágerrockkal ötvöző dal feltehetően sokat vesztett volna erejéből, ha nem elektromos gitáron adják elő. Ebben a dalban egyébként nem Sheeran és nem is a kortárs country egyik legnagyobb személyisége, Chris Stapleton a főhős, hanem a nevető harmadik, Bruno Mars. Nemcsak azért, mert őt személyesíti meg a legjobb csaj az általa rendezett videoklipben, hanem az agyeldobós gitárszólója miatt is. 

2019nyar2_border.jpg

YUNGBLUD, Taylor Swift, Sena 
Képek forrása: BBC99.1 Hits FM, Facebook (Marton Nagy Photo)

Trillion – The Chain 

Az Áron András ’Apey’ és Lee Olivér nevével fémjelezett pszichedelikus grunge szupergrupp súlyos gitárokkal és lebegős énekkel idéznek meg egy egykoron szeretett valakit. Egy kozmikus magasságokba röpítő, felszabadító szerelem és régi nyarak emlékei elevenednek meg egy régi favitorláson a Balaton habjait szelő fiú emlékeiben. A dal tempó- és hangulatváltásaira érzékenyen reagáló klip egy tragikus kimenetelű, részeges éjszakai vitorlázás nyomán nyitja meg a vízfüggönyt az önismereti mélységek felé. 

Thom Yorke – Not The News

Meglepően táncoltató, kényszeredett rángatózásra késztető emberkísérlet. Furcsa tudatállapotok, vészjóslóan sikamló hegedűk, és egy Isten fémszemével minket figyelő forgó papírkorong. Aki ez utóbbinál is kifejezőbb vizuális megjelenítésre vágyik a Not The News-zal kapcsolatban, feltétlenül nézze meg a Paul Thomas Anderson rendezésében készült Anima című avantgard rövidfilmet. Az új Thom Yorke-albumhoz készült lélegzetelállító alkotás a Not The News atmoszféráját tökéletesen megragadó, idegesen disztópikus koreográfiával kezdődik.    

Taylor Swift – Lover

Rózsaszín ködben úszó szerelmi idill, lassú, összebújós keringőre hangszerelve. Taylor Swift már-már gyanúsan ideális képet fest kapcsolatáról. Olyat, amilyet általában vagy olyanok szoktak, akik épp szinglik és nagyon vágynának valakire, vagy akik karácsonyfa alatt hógömbbel a kezükben álmodozó kislányok. Súrlódásmentes együttélés konszenzuálisan meghozott döntésekkel, folyamatosan izzó intim közelség, tartós, hosszú kapcsolat közös barátokkal. A Lover szívmelengető világában még a féltékenység is cuki, tökéletes elegyet alkot szerelmükben az első randik izgalma és a több évtizedes házasságok kölcsönös biztonságérzete. Annyira meggyőzően andalító majdnem elhittem, hogy lehetséges. 

Hovvdy – Cathedral

Álmatag bámulás a katedrálisba, ahol éppen megindítóan tökéletes kedvesünk imádkozza be magát egy másik dimenzióba. A videoklip mindezt elmosódott virágokkal és tehenekkel, valamint éjszakai bólogatós kishaszongépjármű-drifteléssel illusztrálja. Az austini Hovvdy duó két dobosból áll, akik rájöttek, hogy sokkal jobban izgatja őket a gitározás és az éneklés. 

Paradox-koktél - 2019 tavaszának klipes és zenei toplistája

Red Bull Hennessyvel. Látszólag ellentétes hatású szerek furcsa, de átütő hatású elegye. Vacsora gyalázkodással. Középkorú popdívák frissességgel és aktualitással. Párterápiás trap. Egy DJ Khaled-szám, ami tényleg jó. Halott rapperek új dalai. Ambivalens érzések közepette válogattam 2019 tavaszának legjobb klipes dalaiból.

Richard Dawson – Jogging

Richard Dawson érdekes hangú angol énekes és zseniális szövegíró mostanában elég sokat küzdött démonjaival, már lakását sem volt hajlandó elhagyni. Ám egyszer csak rájött a szorongva otthon unatkozás ellenszerére. Ez a kocogás, és a közben elkerülhetetlen önreflexív elmélkedés. Ennek megfelelően a dalhoz készült videóban is azt láthatjuk, ahogy Dawson több száz mérföldet kocog gyönyörű közép-angliai tájakon. A Jogging szarkasztikusan teátrális hangnemét, és a fokozatos feloldódás narratíváját a dal szerkezetét meghatározó stílusjátékok is erősítik. A dal intrója kifejezetten metálosan szól, az első versszak alatti rockos lüktetésű gitár egyre alteresebbé válik, hogy a refrén már himnikus indie-ként borzolja kedélyeinket. 

Teyana Taylor, King Combs – How You Want It? (HYWI?)

Egy szexistennő incselkedően szókimondó kérdése partneréhez azzal kapcsolatban, hogy aznap este milyen pozitúrában szeretné űzni a lepedőakrobatikát. Mindez a kilencvenes évek fülledt funky-s R&B hangulatában. Még a vendégrapper King Combs is a klasszikus hiphopelőadók modorában szövegel. A klipből megtudhatjuk, hogy Teyana Taylor annyira jó nő, hogy önmagának sem tud ellenállni

Mulató Aztékok X StackOne, Slow Village – Odabent

A hazai értelmiségi oldschool-hiphop szcénájának két legnagyobb menősége, a Mulató Aztékok és a Slow Village egyesíti erőit StackOne mámorítóan chilles alapján. Az Odabent egy pszichológiai alapvetés nyelvi leleményekkel teletűzdelt elbeszélése: hogyha változtatni szeretnénk a világon, akkor először kicsiben kell kezdenünk. Ha már mélyen magunkba néztünk, és kibékültünk az ott látottakkal, akkor jöhet önmagunk és minden más megtalálása a külvilágban. A Jávorszki Kriszti és Szilvás Fanni rendezésében készült, és a Balzac utcában forgatott videoklip azoknak mindenképpen ismerős lehet, akik voltak már elveszve a Nyugati környékén. 

A teljes lejátszási lista elérhető YouTube-on és Spotify-on is.

A bejegyzés trackback címe:

https://kultagora.blog.hu/api/trackback/id/tr2715202076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása